Thursday, June 23, 2011

....

Ku lihat bulan itu
Ku lihat bintang itu
Ada sinar ada khabar
Mengapa malam ni

Ku rasa kelainan
Apa makna dan petanda
Ku di dalam gerhana
Secara tiba-tiba suatu malam indah
Aku jadi resah gundah
Rupanya Tuhan telah menghantar simpatiNya
Kepadaku hamba hina
Dan tanpa aku sedar tubuh dihembus angin bersuara
Keluh resah jadi serba tingkah

Aku bingas capai sejadah ku mencari pengampuanan Tuhan
Maka hati pun bersujud

Begini rupanya insafku Ku tutup kamus lama
Ku tinggal musim luka
Puja puji duniawi
Syukurlah Tuhan datang
Memanggil jiwa ini Bahagia bersamaNya

Tuesday, June 21, 2011

birds oh birds

There was once,many colorful birds..
Among those birds,there was three best friends(birds)...
They named as yellow,red,and blue...

Each of them have different characters....
Yellow can easily make friends....
Red is very strict and firm.....
Meanwhile blue always calm and peaceful mindset.....

All three of them have a desire...
Each of them have a village/territory whereby themselves as leader...

If we visit Yellow territory...
You will not feel yourself as stranger....
All residents and yourself feel like connected to each other...
One relationship that tide up all of them...
But there was something missing....
The rules not tide enough and there was no calmness@harmony......

Meanwhile when we visit Red territory....
InsyaALLAH we will feel security and there were no bully@people taking advantage of.....
InsyaALLAH we will enjoy fairness situations...
However, there was no friendliness or harmony exists....

For Blue territory,
We will feel calm and harmony when perform a visit there.....
However we would not feel any security and friendliness...

Hmmmm.....
Each territory residents like to move around from one territory and another territory....
therefore,productivity and success level of each territory is very low.....
three of them sit together and discuss.....
Alhamdullillah, they came to an idea.....

They combine all three territory together...
They unite it and built a nation....
The nation have strict and firm rules,calm and harmony as well friendliness.....

You want to know who is the leader of this nation???
It is not red or yellow or blue...
Insists,they only act as assistants and advisory for the nation...
The Leader of The Nation is WHITE.....Why?????

Guess/Think deeply by yourself........

InsyaALLAH one nation, one Ummah, and one Vision "La illaha illaALLAH Muhammadun RasullALLAH" at the highest level and the focus ......

Happy Dakwah and smile always :-)

Thursday, June 2, 2011

How to write a personal Mission Statement ?

How to Write a Personal Mission Statement How to Write a Personal Mission Statement?


What is a Personal Mission Statement?

A personal mission statement can be defined as,

“A personal mission statement describes how you see yourself in the future. It describes your hopes and dreams and evokes a sense of achievement and fulfillment”.

or

“Personal mission statements are based on correct principles like a personal constitution, the basis for making major, life-directing decisions, the basis for making daily decisions in the midst of the circumstances and emotions that affect our lives”.

or

Stephen Covey refers to crafting a mission statement as

"Connecting with your own unique purpose and the profound satisfaction that comes in fulfilling it."

If you pick up the biography of any famous person, you will notice that the personality understood very clearly the focus of his life and crafted his path for success on the foundations of his values and morals.

Why Should I Have My Personal Mission Statement?

Some of you may argue that we already know our purpose and ambition, then what is the reason behind creating an official personal mission statement. Well, the answer to this is simple and logical.

If you are in the supermarket buying groceries and you don’t have a written list of items you want to buy, possibility is that you might forget buying one or two essential items.

In the same way, if you do not write down your principle goals and core values on a piece of paper, you may at a point lose the sight of your target.

Setting Core Values, Inspiration, Integrity and Personal Vision

Creation of a personal mission statement embarks you on the journey to self discovery. You get to know yourself by integrating various vistas of your life. Before writing a personal mission statement, you need to ask yourself a few questions like,

  • What are my various roles in life?
  • What brings me happiness and joy?
  • What are my personal values?
  • What are the things that bring me satisfaction?
  • What are the major goals I want to achieve?
  • What are the skills and talents I possess?
  • How much money I want to make?

Put the answers on a piece of paper and join them reasonably to give it the form of a personal mission statement.

Sample Personal Mission Statements

Here are a few examples of personal mission statements for you to get ideas from:

  • "To educate, motivate and enable myself and all those who know me to achieve self actualization and become everything that God destined us to be."
  • “I am a healthy person who has the wisdom to know what I can and cannot control in my life, and act accordingly.”
  • “Help the broke, lonely, down-trodden, desperate people of this world see that there is hope. To help them get on their feet and live respectable lives.”
  • “Accomplish excellence in whatever endeavor I choose for my life”
  • “To find my inner strength and overcome obstacles that hide my goals.

****

Tuesday, May 31, 2011

for u.

Salam dear,


syukurlah dengan segala pemberian Allah.

segalanya dah termaktub di Luh Mahfuz,
terimalah segala pemberian Allah dengan hati yang terbuka.

apa yang Allah beri ni hanyalah ujian.
ujian untuk menguatkan kita, bukannya ujian utk terus menyalahkan takdir dan diri kita.

i'm talking about iman !

iman yang membawa kita untuk terus rapat dan mencintai Allah.

Siapa yang kita cari saat kita kesusahan, dan pada siapa kita lahirkan rasa syukur itu ? atau kita sekadar mengeluh ??

layakkah kita untuk mengeluh?

ada jer orang yang pointer tinggi tapi x dapat sambung beljar. x dapat kerja pun.. why ??

siapa yang patut dipersalah kan??

walhal, dia dah berusaha sehabis mungkin dah ! so ??

Jngan putus asa ukhti !

Allah knows everything u do !

Allah knows..

itulah keputusan terbaik yang Allah beri.

kita bukan ingin berjaya di dunia semata.

tetapi di akhirat sana.

kejayaan kita bukan untuk tatapan ibu,ayah,adik2, abang, kakak, sahabat2, semata.. tetapi Allah sayang.. Allah..


*******

p/s : jom belajar utk bersyukur ! yes2! kita kan nk jadi muslimah yang berjaya dunia akhirat . bukan setakat memiliki segulung or beribu-ribu gulung diploma, tetapi.. kita nk jadi orang yang sangt berpengaruh ! mampu menjadi magnet menarik insan disekeliling untuk bersama dengan kita dalam perjuanagn iman dan islam.


Friday, May 6, 2011

Plasma Darah Dalam Makanan

[plasma.jpg]

KAJIAN Fakulti Sains dan Teknologi, Universiti Sains Islam Malaysia (Usim) ke atas 12 sampel isi daging ikan (surimi) digunakan dalam bebola ikan yang diambil daripada beberapa pasar raya di sekitar Putrajaya dan Nilai,Negeri Sembilan didapati mengandungi bahan tidak halal dalam produk berkenaan.


Kajian awal yang dilakukan itu mendapati bebola ikan berkenaan mengandungi plasma darah haiwan yang dicampurkan di dalam ramuan bebola ikan bagi menambahkan kualiti bebola ikan, selain mencantikkan produk itu supaya nampak lebih kenyal dan gebu.

Pensyarah Fakulti Sains dan Teknologi Usim, Prof Dr Salmah Yusof, ketika mendedahkan hasil kajian itu menyatakan plasma darah kaya dengan protein yang boleh membantu memberi ciri-ciri yang lebih baik serta kualiti kepada sesuatu produk makanan seperti kekenyalan, mudah dihiris dan berwarna putih.

Lazimnya, beliau berkata, semua bahan itu boleh diperoleh daripada plasma darah ternakan seperti ayam, lembu dan babi. Katanya, penggunaan plasma darah ternyata tidak dibenarkan di dalam Islam kerana ia adalah haram.

“Kajian yang dilakukan bulan lalu, mendapati bebola ikan itu positif daripada bahan tidak halal iaitu mengandungi plasma darah haiwan. Kita juga akan melakukan kajian secara menyeluruh sedikit masa lagi bagi mendapatkan maklumat lengkap mengenainya.

“Kita menggunakan `teknik enzime linked immuno sorbent assay` (Elisa), iaitu teknik yang lebih cepat dari segidapatan kajian dan lebih menjimatkan masa,” katanya ketika ditemui pada seminar Minggu Pelancongan Islam dan Halal Antarabangsa, baru-baru ini.

Surimi dijadikan bahan kandungan asas bagi produk seperti sosej, bebola ikan, udang, ketam, mee, isi ketam tiruan produk makanan lain.

Justeru, tidak mustahil, hasil kajian menunjukkan untuk meningkatkan dan mengekalkan kestabilan kualiti surimi, protein plasma darah haiwan dicampur ke dalam surimi. Plasma adalah bahagian cecair yang tidak berwarna sebahagian daripada darah. Secara sederhana, ia diasingkan daripada darah melalui kaedah pengemparan. Selepas diasingkan, plasma ini dikeringkan dengan alat pengering sembur sehingga berbentuk serbuk.

Salmah berkata, ketika ini, pihaknya belum melaporkan hasil kajian berkenaan kepada Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) dan Persatuan Pengguna Islam Malaysia mengenai produk itu daripada pasar raya di Putrajaya dan Nilai berkenaan didapati tidak halal atas alasan tertentu.

Bagaimanapun, bagi memenuhi tanggungjawab sebagai umat Islam, beliau melalui pembentangan kertas kerjaatau ceramah yang dihadiri akan menyebarkan maklumat mengenai isu halal haram ke atas produk makanan.

Katanya, berdasarkan pemerhatiannya dan maklumat dan pengetahuan, seseorang boleh tahu dan mencurigai sesuatu makanan atau minuman yang dibeli itu halal atau sebaliknya.

Sebagai contoh, bentuk fizikal bebola ikan yang dilihat cantik, sempurna dan berkualiti pembuatannya seperti kenyal lazimnya mengandungi plasma darah haiwan.

“Oleh itu, orang ramai seharusnya prihatin apabila ingin membeli produk berasaskan produk isi daging seperti bebola ikan, ketam atau sosej kerana ia mungkin mengandungi bahan yang tidak halal. Kita perlu ada sifat ingin tahu dan sensitif mengenai perkara ini supaya tidak termakan bahan halal.

“Malah, dalam hadis riwayat At-Tabarani juga menjelaskan setiap daging yang tumbuh daripada yang haram, maka api neraka lebih layak baginya,” katanya.

Salmah berkata, keraguan terhadap penggunaan plasma darah haiwan dalam makanan juga sudah banyak disebarkan di dalam jurnal oleh pakar saintis yang sering memberi penekanan mengenai kewujudan plasma darah haiwan ke dalam beberapa produk makanan.

Beliau menegaskan, tidak mustahil bahan sama digunakan dalam produk berkaitan di negara ini.

Justeru, Usim juga akan memperluaskan kajian ke atas produk berasaskan sosej, tahun depan.

Mengulas lanjut, Salmah berkata, kerjasama menyeluruh membabitkan pelbagai pihak bermula dari peringkat industri, pakar, pengkaji dan Jakim serta agensi berkaitan perlu dipergiatkan bagi menangani kesedaran mengenai isu halal termasuk produk makanan, kosmetik, minuman dan farmaseutikal.

Sumber : Blog Fakulti Sains & Teknologi

Monday, May 2, 2011

Alhamdulillah..


I was reading my mutarabbi blog


n i came accross this type of smile ^_^ hehe


I'm very proud with you my dear Cik Sufi.


I'm happy when u r happy.


Alhamdulillah..


I can see how much u luv ur current usrah just for the sake of Allah.

infinity!




- ur ex'ummi -




RUMAH UTK DISEWA

NO 98 JALAN JATI 1/3, JATI PARK, BANDAR BARU NILAI



1 MASTER BED ROOM
3 BED ROOMS
3 TOILETS
BASIC FURNITURE
- WASHER MACHINE
- REFRIGERATOR
- STOVE
- TABLE AND CHAIRS

RUKUN TETANGGA YANG BERTANGGUNGJAWAB, MESRA DAN PRIHATIN

PERSEKITARAN YANG BAIK

KEMUDAHAN / KAWASAN BERHAMPIRAN
- UNIVERSITI SAINS ISLAM MALAYSI A (3 MINIT )
- GIANT (5 MINIT )
- KTM NILAI (10 MINIT )
- KLIA (15 MINIT )
- MASJID NILAI ( 4 MINIT )
- KEDAI RUNCIT / KEDAI MAKAN / KEDAI FOTOSTAT (2 MINIT) hehe



SEBARANG PERTANYAAN SILA HUBUNGI CIK NURUL ( 013-2747989 )

Thursday, April 14, 2011

Islamic Manners That Pertain To Speech



Speak Good Words Or Remain Silent:


Whenever you intend to speak, it is wise to consider your words, to dwell upon the worthiness of your intended speech. Then, if you conclude that your intended speech is worthy and noble enough to be translated into actual speech, then by all means speak. If, on the other hand, you conclude that what you intend to say is evil, it is better for you to desist and hold back your words. Abu Hurairah (ra) related that the Messenger of Allah (saas) said:

‘Whosoever believes in Allah and the Last Day, then let him not harm his neighbor. Whosoever believes in Allah and the Last Day then let him honor his guest. And whosoever believes in Allah (swt) and the Last Day, then let him speak good (words) or remain silent.’’


Bukhaare (6018), and the wording here is his. Muslim (47) and Ahmad (75751) both related it as well)

This is characteristically succinct speech from the Prophet (saas) for any speech is either good, evil, or of a kind that leads to one of the two. “Good speech” encompasses all sayings that are Islamically required and recommended. As for any speech that is not intrinsically good and that does not lead to goodness, one should avoid it, and opt for silence instead.

Sebuah Pengakuan

http://i99.photobucket.com/albums/l312/bwitched18/browbasmallah.jpg




Tuhan, aku bukanlah ahli syurga
Juga tak mampu menahan siksa neraka
Kabulkan taubat ampuni dosa - dosaku
Hanyalah engkau pengampunan dosa hamba-Mu

Dosa - dosaku tak terhitung bagai debu
Ya.. Illahi, terimalah amal taubatku

Sisa umurku berkurang setiap hari
Dosa - dosaku makin bertambah Ya.. Illahi

Hamba yang berdosa datang bersimpuh menyembah-Mu
Mengaku menyeru memohon ampunan-Mu
Mengaku menyeru memohon ampunan-Mu

Monday, April 4, 2011

busy sangt ke?




" cik.. dah siap ke surat yang Tuan Z nak tu?"

" cik.. surat yang nak dihantar ke tadika dah tunjuk kat boss atau belum?"

" cik... esok kita pergi taska k."

"cik.. esok jangan lupa masuk meeting ye."

"cik..report yang haritu dah siap belum?."

"cik... "

"cik..."


Begitu banyak yang perlu diuruskan. Sesekali seakan dihimpit . Dihimpit kerja duniawi.
"cik" sana "cik " sini.

kerja sangat banyak ni.

mampukah diri ini ?

Tarbiyah diri menjadi samar.

sangt terasa ingin menangis ,
namun.. air mata tidak hingin.hoho

ok.
dah.
stop.

sambung bwat kerja.

W'salam.





Menyambut Teguran Positif

Assalamualaikum ikhwah dan akhawat sekalian,

"Tolonglah saudaramu, samada dia zalim atau dizalimi. Apabila dia zalim, cegahlah. Bila ia dizalimi, menangkanlah." (HR Al-Bukhari)

Maha Suci Allah yang menciptakan alam ini dengan begitu sempurna. Malam dan siang silih berganti melayani keperluan hidup manusia. Terang dan gelap pun menjadi sebuah keperluan makhlukNya di seluruh pelusuk bumi. Oleh itu, tidak semua yang gelap boleh dibiarkan selama-lamanya begitu.

ANGGAPALAH TEGURAN SEBAGAI HADIAH RABBANIYAH

Tidak ada dosa dan kesalahan yang tidak mempunyai balasan. Semuanya akan dibalas oleh Allah swt., samada dalam kehidupan ini atau di akhirat kelak.

Bayangkan jika dosa dan kesalahan berjalan berterusan :

1. Tanpa terasa apa-apa.

2. Tanpa ada teguran.

3. Tanpa ada peringatan.

Niscaya akan berlaku kerosakan yang banyak dalam kehidupan manusia.

Menggunungnya dosa dan kesalahan boleh menyebabkan tersumbatnya semua cahaya kesedaran. Orang-orang seperti ini bukan hanya tidak menemui pintu kesedaran, bahkan ia merasa bahwa dirinya sahaja tergolong orang yang mendapat petunjuk.

Maha Benarlah Allah swt dalam firmanNya :

"Sebahagian diberiNya petunjuk dan sebahagian lagi telah pasti kesesatan bagi mereka. Sesungguhnya mereka menjadikan syaitan-syaitan pelindung (mereka) selain Allah, dan mereka mengira bahwa mereka mendapat petunjuk. (QS Al-A'raaf : 30)

Allah swt sentiasa sayang pada hamba-hambaNya. Berbeza dengan orang kafir yang mendapat berbagai nikmat dan peluang sehingga tanpa segan silu melakukan maksiat, orang mukmin tidak begitu.

Sedikit sahaja bengkok, sentiasa ada teguran. Ada teguran secara langsung berupa musibah, bencana atau malapetaka dan ada pula teguran yang tidak secara langsung yang disuarakan melalui mulut manusia.

Bahkan Allah swt menamakan ciri mereka yang saling menegur sebagai generasi yang selamat dari bencana kerugian dunia dan akhirat.

Maha Agung Allah swt dalam firmanNya :

"Demi masa. Sesungguhnya manusia dalam kerugian kecuali, orang-orang yang beriman dan mengerjakan amal saleh dan nasihat menasihati supaya mentaati kebenaran dan nasihat menasihati supaya menetapi kesabaran." (QS Al-Ashr : 1-3)

ANGGAPLAH TEGURAN SEBAGAI UNGKAPAN SAYANG

Kadang-kadang agak sukar menterjemahkan sebuah ungkapan dengan timbangan yang jernih dan lurus termasuk dalam soal teguran. Kebiasaannya, orang yang menegur diterjemahkan atau dianggap sebagai lawan yang menyusahkan bahkan ingin menjatuhkan.

Dalam timbangan akhlak Islam, nilai sebuah teguran adalah jauh dari anggapan tersebut. Bahkan kalau kita melihat secara positif :

1. Teguran bukan untuk menyusahkan melainkan untuk memudahkan.

2. Teguran bukan ungkapan marah apalagi permusuhan melainkan ianya adalah ungkapan sayang dan persaudaraan.

Rasulullah saw pernah bersabda :

"Tiga perbuatan yang termasuk sangat baik, iaitu berzikir kepada Allah dalam segala situasi dan keadaan, saling menyedarkan satu sama lain dan menyantuni saudara-saudaranya (yang memerlukan)."

(HR Ad Dailami)

Teguran adalah ungkapan sayang yang sejati seorang saudara terhadap saudaranya yang lain yang mungkin terjebak dalam suatu kesalahan. Cinta kerana Allah dan benci pun kerana Allah. Kalau bukan kerana cinta, mungkin ia tidak akan peduli untuk menegur kerana usaha itu terasa begitu berat.

ANGGAPLAH TEGURAN SEBAGAI GURU DI MEDAN

Teguran tidak selalunya berkaitan atau ada hubung kait dengan dosa. Tidak selalunya berkaitan dengan sesuatu yang prinsip. Ada teguran yang memang sangat diperlukan ketika sesuatu yang bersifat teori cuba diimplementasikan ke bumi nyata dalam wilayah aplikasi.

Dalam hal berumahtangga misalnya, ketika belum memasuki alam perkahwinan, seseorang merasa sudah faham betul dengan yang hal ehwal rumah tangga setelah mendapatkan informasi dari buku, ceramah dan sebagainya. Tapi, ketika rumahtangga sudah menjadi kenyataan, semua perkara menjadi sungguh berbeza. Realiti kadangkala tidak selalunya bertepatan dengan suasana ideal yang diimpikan.

Berlaku perbezaan di sana di mana wujudnya konflik antara suami dan isteri. Sesuatu yang dalam teori begitu indah, tetapi ternyata begitu gersang dalam kenyataan di medan. Tentunya, yang salah bukannya cita-cita idealnya tadi, tapi cara bagaimana menggarap dan mencapai tujuan dan impian itu yang belum

benar-benar selaras. Di sinilah, seseorang memerlukan teguran dan teguran ketika itu bertukar menjadi guru di lapangan realiti sebenar.

ANGGAPLAH TEGURAN SEBAGAI CERMIN MEMPERINDAHKAN DIRI

Ego manusia sentiasa merasakan yang ia serba sempurna tanpa ada cacat cela dan titik noda malah semuanya dirasai bagus. Kalau ada orang lain yang menilai sedikit berbeza, pasti si penilai yang dianggap silap.

Begitulah juga yang boleh berlaku dalam diri seorang mukmin. Dengan penuh kepercayaan terhadap dirinya, ia begitu yakin bahwa semua langkahnya sempurna tanpa ada kesalahan. Yang salahnya adalah jika ada yang menganggapnya salah.

Dari sudut pandangan Islam, manusia adalah tempat salah dan lupa. Jadi, akan ada sahaja kemungkinan kalau seorang mukmin pun boleh khilaf. Kalau seorang ulama' pun boleh salah dan seorang pemimpin pun boleh tersasar, jadi pada ketika itu, ia sangat memerlukan teguran sebagai cermin yang boleh menyedarkan dirinya.

Rasulullah saw bersabda :

"Seorang mukmin adalah cermin bagi mukmin lainnya. Apabila melihat aib padanya, dia segera memperbaikinya." (HR Al-Bukhari)

Indahnya nikmat keimanan. Hati yang mulanya gelap menjadi terang. Bahaya dan penyakit yang bersarang di sekeliling dirinya yang sebelumnya tertutup, boleh tersingkap dengan jelas. Kian nampak mana yang baik dan mana yang buruk dalam perkara apa pun termasuklah dalam pergaulan dan persaudaraan Islam.

TIDAK ADA MANUSIA YANG SERBA SEMPURNA

Ketika ini tidak ada manusia yang sempurna dalam segala perkara bahkan sentiasa sahaja ada kekurangan.

Boleh jadi :

1. Ada yang bagus dalam rupa paras, tapi ada kekurangan dalam gaya bicara.

2. Ada yang bagus dalam penguasaan ilmu, tapi tidak mampu menguasai emosi kalau ada singgungan.

3. Ada yang kuat di satu segi, tapi lemah di sudut yang lain.

Dari situlah seorang mukmin mesti cermat untuk mengukur, menimbang dan membuat penilaian terhadap seseorang. Apa kekurangan dan kesalahannya. Kenapa boleh berlaku begitu dan seterusnya.

Walau bagaimanapun keadaan orang yang sedang dinilai, keadilan tidak boleh dilupakan meskipun terhadap orang yang tidak disukai. Yakinlah bahwa di sebalik keburukan sifat seorang mukmin, pasti ada kebaikan di sisi yang lain. Tidak boleh main `pukul rata':

"Ah, orang seperti itu memang tidak berkelakuan baik!"

Allah swt. meminta orang-orang yang beriman agar sentiasa bersikap adil.

Firman Allah swt :

"Wahai orang-orang yang beriman, hendaklah kamu jadi orang-orang yang sentiasa menegakkan (kebenaran) kerana Allah; menjadi saksi dengan adil. Dan janganlah sekali-kali kebencianmu terhadap sesuatu kaum mendorong kamu untuk berlaku tidak adil. Berlaku adillah, kerana adil itu lebih dekat kepada takwa. Dan bertakwalah kepada Allah, sesungguhnya Allah Maha Mengetahui apa yang kamu kerjakan." (QS Al Maidah : 8)

Dari timbangan yang adil itulah, penilaian akan menjadi seimbang. Tidak serta-merta mengecap bahwa orang itu pasti salah. Mungkin, ada sebab yang membuatkan ia lalai, lengah dan kehilangan pengendalian diri. Bahkan boleh jadi, jika pada posisi dan situasi yang sama, kita pun tidak lebih bagus dari orang

yang kita nilai.

KEKURANGAN DIRI SEORANG MUKMIN MERUPAKAN UJIAN TERHADAP MUKMIN YANG LAIN

Hubungan sesama mukmin adalah seperti satu tubuh. Ada keterkaitan yang begitu kuat. Sakit di salah satu bahagian tubuh, bererti sakit pula di bahagian yang lain. Aib pada diri seorang mukmin, bererti aib pula buat mukmin yang lain.

Setidak-tidaknya, ada dua ujian buat seorang mukmin ketika keaiban saudaranya tersingkap :

PERTAMA : Kesabaran untuk menanggung keburukan secara bersama.

Siapa lagi yang layak memberi kritikan dan arahan kalau bukan saudara sesama mukmin. Ini kerana dialah yang lebih faham keadaan daya tahan keimanan saudaranya sesama mukmin. Sabar untuk sentiasa menegur, mendekati dan memberi penyelesaian.

KEDUA : Kesabaran untuk tidak menyebarkan keburukan saudaranya kepada orang lain.

Ini memang sukar kerana lidah kerap tersasul dan sentiasa sahaja tergelincir untuk menyampaikan isu-isu baru yang menarik minat orang ramai. Tapi sayangnya, sesuatu yang menarik buat seseorang itu kadang-kadang menjadi sesuatu yang buruk buat mereka atau objek yang dibicarakan.

Di situlah ujian seorang mukmin untuk mampu memilih dan menilai. Mana yang perlu dikhabarkan dan mana yang mesti dirahsiakan.

Rasulullah saw bersabda :

"Tidak akan masuk syurga orang yang suka mendengar-dengar berita rahsia orang lain." (HR Al-Bukhari)

TATAPILAH KEKURANGAN DIRI SEBELUM MENILAI KEKURANGAN ORANG LAIN

Ego manusia sentiasa membisikkan `Sayalah yang sentiasa baik dan yang lain buruk'.

Dominasi ego seperti inilah yang kerapkali membuatkan timbangan penilaian jadi tidak adil. Kesalahan dan kekurangan orang lain begitu jelas, tapi kekurangan diri tidak pernah terasa dan terlihat. Padahal, kalau bukan kerana anugerah Allah berupa tertutupnya aib diri sendiri, tentunya orang lain pun akan secara jelas menemui aib kita.

Sebelum memberi reaksi terhadap aib orang lain, lihatlah secara jernih apakah mutu diri kita sendiri. Lebih baikkah? atau jangan-jangan lebih buruk lagi. Dari situlah ucapan syukur dan istighfar mengalir dari hati yang paling dalam. Syukur kalau diri ternyata lebih baik dan istighfar jika terlihat bahwa diri sendiri

lebih buruk.

Tatapilah aib saudara mukmin lain dengan pandangan baik sangka :

1. Mungkin ia terpaksa.

2. Mungkin itulah pilihan buruk dari sekian banyak yang terburuk.

3. Mungkin langkah dia jauh lebih baik dari kita jika berada pada situasi dan

keadaan yang sama.

MEMBUKA AIB SEORANG MUKMIN BERERTI MEMPERLIHATKAN AIB SENDIRI

Seorang mukmin dengan mukmin lainnya adalah bersaudara. Sebuah persaudaraan yang jauh lebih kuat berbanding satu ayah dan satu ibu kerana Allah sendiri yang menyatakan kekuatan persaudaraan itu:

"Sesungguhnya orang-orang beriman itu bersaudara…." (QS Al-Hujurat : 10)

Ketika seorang mukmin membuka dan menyebarkan aib saudaranya, ada dua kesalahan yang dilakukan sekaligus :

PERTAMA : Citra keagungan orang-orang beriman telah dikotori.

Reaksi spontan yang muncul boleh memalukan umat Islam, "Ya, sama sahaja, keimanan tidak boleh menjadi jaminan!" dan seterusnya.

KEDUA : Orang yang gemar menyebarkan aib saudaranya sebenarnya tanpa sedar sedang memperlihatkan jati dirinya yang asli.

Di antara jati dirinya yang tersingkap adalah :

1. Tidak boleh memegang rahsia

2. Lemah semangat kesetiakawan

3. Penyebar berita bohong

Semakin banyak aib yang ia sebarkan, semakin jelas pula keburukan diri si penyebar.

Benarlah apa yang dinasihatkan oleh Rasulullah saw bahwa diam adalah pilihan terbaik ketika tidak ada bahan ucapan yang baik.

Simpanlah aib seorang teman dan saudara sesama mukmin kerana dengan berbuat begitu; kelak, Allah swt akan menutup aib kita di hadapan manusia di akhirat nanti.

Ya Allah, jadikanlah kami umat yang sentiasa memberi teguran dan nasihat di atas perkara kebenaran dan sentiasa menetapi kesabaran di atas segala ujian dan fitnah yang berlaku terhadap sesama mukmin atau dilakukan oleh orang-orang kafir. Berilah kekuatan dan keteguhan iman untuk kami mampu bertahan dan tidak menyebarkan keaiban dan kelemahan saudara-saudara kami kerana akhirnya ia memberi kesan kepada diri kami sendiri samada di dunia atau di akhirat.

Ameen Ya Rabbal Alameen

Wan Ahmad Sanadi Wan Ali

Pengerusi JK Tarbiah IKRAM Shah Alam

"UKHUWAH TERAS KEGEMILANGAN"

"IKRAM WADAH PERJUANGAN"

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Loading...
Powered by Blogger.