Wednesday, August 11, 2010

Life : takutnya!

Photobucket

tersentak hati ini saat terbaca article ringkas seorang ustaz.


***

Seorang salaf telah menasihati kita di dalam peninggalan lama mereka. Mengajak kita untuk sentiasa meneliti permulaan kenapa kaki ku sekarang berada di jalan dakwah ini:

“Sesungguhnya segala dakwaan (bisikan dan hasutan) lahir daripada permulaan yang tidak betul. Sesiapa yang permulaan perjalanannya betul, maka pengakhirannya juga akan betul dan tepat. Tetapi sesiapa yang permulaannya tidak betul, ‘mungkin’ dia sendiri akan binasa.”

Jzklh kepada salafussoleh kita ini. Beliau mengatakan ‘mungkin‘…..

Bukan ‘mungkin’, bahkan pada kebiasaannya dia akan binasa. Permulaan terbina di atas tajarrud. Sesiapa yang tidak suci tajarrudnya pada awal-awal, maka binaan yang dibinanya akan terhoyong hayang meskipun kelihatan amat tinggi dan megah. Bahaya yang sebenar-benarnya ialah jika binaan itu telah tinggi, kerana ia akan lebih cepat condong dan cenderong berhadapan seruan ke arah bid’ah atau ajakan keuntungan duniawi. Memang kerja syaitan akan sentiasa menghias dan mempercomelkan perkara bid’ah. Syaitan juga akan mencari-cari untuk mengeksploitasi keberhajatan untuk membujuk dan mempedaya.


***


Astaghfirullah x 3 .


Adakah ini puncanya binaanku terhuyung hayang dan menunngu masa untuk runtuh ?

mampukah aku untuk terus berada di jalan ini ?


Tuhan,

berikan hambamu ini kekuatan.

Moga diri ini terus tsabat di Jalan Ini.



Tazkiyatun Nafs !


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.