Wednesday, August 11, 2010

pelik


Rasulullah SAW bersabda,

"Apabila kamu melewati
taman-taman syurga,
berlabuhlah di sana."

Ada sahabat yang bertanya,

" Apakah taman-taman syurga itu ? "

Baginda menjawab,

"majlis-majlis ilmu."

( Riwayat Tabrani)









Astaghfirullah hal 'azim




7 comments:

  1. “Sesiapa yang Allah mahukan kebaikan baginya, Dia (Allah) memberikannya kefahaman dalam Ad-Din” (sahih bukhari muslim)

    “Maka sesiapa Yang Allah kehendaki untuk memberi hidayah petunjuk kepadanya nescaya ia melapangkan dadanya (membuka hatinya) untuk menerima Islam…” (Surah Al-An’am 6: 125)

    Moga Allah memberikan kebaikan dalam ad-din kepada kita semua . ameen.

    kebaikan adalah untuk orang-orang yg terpilih untuk memahami ad-din.
    insyaAllah.

    Moga kita dikalangan org2 yg terpilih

    ReplyDelete
  2. jzkk atas peringatan En Hazen. ringkas dan padat. sgt bererti.

    ReplyDelete
  3. assalammualaikum..cik mus'ab..cik tariq di sini..pelik...tapi dengan manusia yang sebegini perlu di khabarkan ilmu kepada mereka agar tidak jahil ( memetik dari solusi isu 22)..n ader satu ayat nih..58 : 11..waktu nih cik tariq dlam dilemma..alhamdulillah Allah terus menarik diri ini ke jalanNya...setuju juga denagn Hazen

    ReplyDelete
  4. walaikumussalam Cik Tariq .

    bagaimana ingin dikhabarkan ilmu jika mereka sendiri tiada keinginan untk menghadirkan diri di majlis2 ilmu ? tiada keinginan untuk mendengar perihal ilmu? astaghfirullah hal a'zim 3x.

    bestnya ayat2 Allah ni Cik Tariq !

    " Wahai orang2 yang beriman! apabila dikatakan kepadamu, " berilah kelapangan di dalam majelis-majelis," maka lapangkanlah, niscaya Allah akan memberikan kelapangan untukmu. Dan apabila dikatakan ," Berdirilah kamu," maka berdirilah, niscaya Allah akan mengangkat (derajat) orang-orang yang beriman diantaramu dan orang-orang yang diberi ilmu beberapa derajat. Dan Allah Mahateliti apa yang kamu kerjakan." ( Al Mujadilah 58:11 )

    Alhamdulillah Cik Tariq. sangat jelas yang Allah sedang memelihara Cik Tariq ! Moga kita terus tsabat di Jalan Ini.

    tetiba terlintas ayat 91: 8-10 . rugilah kalau kita memilih utk tidak menghadiri majelis ilmu. Allah mengangkat derajat org2 yg berilmu.

    Astaghfirullah hal azim. takutnya. telinga saya lebih dekat dari telingan yg mendengar~

    ReplyDelete
  5. Cik Mus'ab sayang Cik Tariq..Cik Tariq sayang cik Mus'ab..

    ReplyDelete
  6. sesetengah orang bukan tiada keinginan ke majlis ilmu tapi disebabkan takot dipandang sleck oleh golongan tudung labuh dan kopiah, lalu menyebabkan keinginan yang dipupuk tadi jatuh menjunam. contohnya, si Aminah ini orang bandar, berpakaian stylo dan fit. suatu hari memang teringin benar hatinya nak ke majlis ilmu. tapi baru je sampai kat depan pintu terus patah balik sebab dilihatnya orang2 kat depan pintu tu pandang dia semacam je mcm alien. come on la, whats u expect from this Aminah? takkanlah dia nak berubah drastik jadi macam korang yg pakai labuh2? sepatotnya korang ni kalau dah nampak orang macam ni datang buatlah muka manis ajak masuk secara lembut dan sopan, ini tak, senyum pun malas!! majlis ilmu tu umpama taman2 syurga..tapi penjaga pintu taman2 syurga itu rupanya macam penjaga neraka..matanya merenung tajam dan lansung tiada senyuman. yang peliknya bukan diorang, tapi korang sendiri..korang ada sedar dan perasan tak? baguslah perasan..tapi perasan bagus tu tidak bagus. jadi, janganlah pelik bila golongan labuh dan kopiah dibenci dan tidak didekati. try use many approaches till u find the effective one rather than terus diselubungi kepelikan. tk. wsalam.

    -berpijak di bumi yang nyata-

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Loading...
Powered by Blogger.