Sunday, June 6, 2010

Cerita Seorang DAEI

Monolog dalaman..
Aku sedih melihat dunia hari ini,
Yang leka dan lalai dengan nikmat yg diberikanNya,
Apa yang diamanahkan semuanya ditinggalkan,
Namun, apa yang dilarangNya menjadi ikut-ikutan..

Aku sedih melihat dunia hari ini,
Manusia seakan lupa akan hari yang telah dijanjikan,
Dimana silapku???
Adakah aku telah menjalankan tugasku dalam kehidupan seharianku???
Aku berfikir sejenak…
Aku melihat kemungkaran di sana-sini,
Namun, diri ini tidak mampu untuk menjunjung kalimah tinggi,
Yakni ‘amar makruf nahi mungkar’..
Diri ini terasa berdosa akan sikap manusia yang semakin hari semakin alpa..
Namun, apa yang telah aku laksanakan???
Hanya melihat manusia tanpa melakukan apa-apa..

Aku sedih melihat dunia hari ini,
Dunia yang semakin lupa akan penciptaNya..
Dunia yang semakin gah dengan teknologiya,
Dunia yang semakin berleluasa kemungkarannya..
Namun, manakah daie-daie yang ditaklifkan??
Mereka seakan-akan hilang dalam kekalutan,
Mungkin, meraka sedang sibuk mencari jalan penyelesaian..

Wahai para daie sekalian,
Bangkitlah kamu,
Junjunglah kata-kata yang telah diamanahkan untukmu,
Jangan kamu takut dan gentar akan manusia disekelilingmu,
buatlah kerjamu,
moga dengan usahamu itu,
akan membangkitkan ISLAM di puncak yang satu..

~moga nukilan ini akan menjadikan diri ini kuat utk menyatakan yang HAQ & BATIL~

::sekadar renungan::

adakah kita takut menyatakan HAQ disebabkan rakan & taulan???
adakah kita takut menyatakan HAQ disebabkan usikan & ejekan rakan???
adakah kita takut menyatakan HAQ disebabkan pulauan & pemberontakan rakan???

namun, semua itu harus diketepikan..
sebagai kesimpulan,
marilah rakan dan taulan,
kita renung kembali kisah Nabi & para sahabat yang sudah berzaman-zaman..
mereka diseksa dengan seksaan yang dahsyat dan mengerikan..
namun, hati mereka kuat menyatakan kebenaran..
apalah sangat jika dibandingkan ujian rakan dengan ujian Tuhan..

justeru itu, sama-samalah kita fikirkan jalan,
bagi membantu rakan dan taulan yang sudah kejauhan..

~coretan seorg DAIE~

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Powered by Blogger.