Wednesday, May 19, 2010

Lelaki yang benar-benar kuat !

“Aku tengok Danny tu makin teruk la sejak dia berpisah dengan Najwa..”

“kenapa?”

“Yelah..dulu kalau Najwa ada,,boleh tolong nasihatkan dia sikit..”

Banyak cantik.

Senang betul pemikiran lelaki zaman sekarang.

Seorang lelaki,akan jadi ‘baik’ kalau ada awek disampingnya

Atau, seorang perempuan, akan menjadi asbab perubahan seorang pria yang sepi.

Apa neraca perubahan kita? Rabbani? Manusiawi?

“Hrm..tapi kalau aku cakap dengan Najwa pun..tak ada gunanya kan..”

“ye aku tau..”

Tau takpe.

“Sebab bukan ada tanggungjawab apa pada dia.. kalau perempuan yang menasihat ni, lain macam jadinya.Aku rasa, lebih baik kalau kawan2 lelaki sendiri yang tegur..”

Unit kecil bernama usrah

Satu unit kecil, dibentuk oleh orang2 yang besar jiwanya.. dibina oleh individu2 yang kental cita-citanya..

Yakni, membentuk individu muslim yang beriltizam dengan islam.. membina rijal yang akan mendokong sebuah dakwah di jalan Allah, sebagai penyambung generasi ummah dalam perjalanan menuju ustaziyatul alam.

Mereka ini, adalah individu yang mujahadah nya tinggi melawan nafsu dunia. Tarikan gravity bumi tidak sekali melemahkan tenaganya untuk turbo ke kerajaan langit, lantas melihat dunia dari jendela akhirat!

Adanya murabbi..untuk sentiasa menegur.Dialah bapa untuk dicurahkan kasih sayang, dia jugalah syeikh yang menyuapkan makanan ruh, dia ustaz yang menta’lim, dia juga sebagai pemimpin yang menunjuk ajar.

Murabbi itu,berlegar di hati.. bukan di akal sahaja.

Kerana tarbiyah kita,adalah tarbiyah hati. Hati yang di dalamnya ada iman. Iman yang dapat melawan perkara yang disukai oleh nafsu.

Dan buatkanlah untuk mereka,perumpamaan kehidupan dunia ini,ibarat air (hujan) yang Kami turunkan dari langit,sehingga menyuburkan tumbuh-tumbuhan di bumi,kemudian (tumbuhan itu) menjadi kering yang diterbangkan oleh angin.. Al-kahf; 45

Usrah…bukanlah sekadar duduk-duduk dan berbincang kesalahan orang lain, juga bukan hanya dihadiri kerana hormatkan ‘senior’, tidak pula membuahkan amal. Malah, setelah naqib tiada, masing2 membawa hala tuju sendiri..hanyut…sepi….gersang……

“Aku nak berhenti merokok”

“Betul,kau kena mujahadah..”

“Ha’ah..tengah cuba lah ni”

“Lelaki ni kan, kalau mujahadah pun tak lepas…tak kuatlah”

-diam-

“Ish, tajam sungguh kata-kata kau ni”

Mujahadah melahirkan seorang rijal

Apa yang menjadikan seorang lelaki itu kuat?

Dia pelari pecut 100m secepat 9.58 sec? (eh,ni macam Usain Bolt)

Dia striker team futsal? Atau defender mungkin?

Dia yang patahkan papan dalam taekwondo?

Dia hafal semua jurus silat & kombat, bertali pinggang harimau cula tiga?

Namun…

Ketika bermujahadah untuk berhenti merokok.. dialah yang pertama katakan ‘susahlah…’

Janganlah kamu jatuhkan (diri sendiri) ke dalam kebinasaan dengan tangan sendiri 2;195

Ketika diajak teman rapat untuk clubbing dan melepak di kelab snuker..

Dialah yang paling cepat angkat tangan

Dari Abu Hurairah r.a katanya: ” Telah bersabda Rasulullah SAW : ” Sebaik-baik Islam seseorang itu adalah peninggalannya tentang apa yang tiada kena mengena dengannya. “

Ketika dirinya bersendirian tanpa teman perempuan, atau ketika dia putus cinta…

Dia gersang, hilang arah.. ditangisi nasib bak anak2 kecil..

Hilanglah dunianya…

Hilanglah nafasnya..

Hilanglah kekuatannya…

Ketika melintas seorang wanita dihadapannya, hampir terkeluar bola matanya mengintai!

Rasulullah yang mulia dalam hadits yang diriwayatkan oleh Imam Bukhari dan Muslim, di mana beliau bersabda, “Tidak pernah kutinggalkan sepeninggalku godaan yang lebih besar bagi kaum lelaki daripada wanita.” (HR. Bukhari Muslim)

Apa macam? Anda rasa anda kuat?macho?

Mujahadah dah lepas?

Bapak-bapak seaqidah…

Muslimah memerlukan seorang lelaki yang soleh untuk membentuk dirinya. Lelaki yang juga seorang rijal, yang mujahadahnya mantap.. ruhbanu billayl, fursanu bin nahar..

Bukannya kami yang perlu membentuk diri kalian.

Bukannya hanya kami yang berusaha ditarbiyah, kalian hanya mencedok hasil tarbiyah kami..

Bila nakkan isteri nak yang solehah saja…

Beginilah, muhasabah diri kita..

Tarik nafas..buang ego jauh2…

Kembali pada unit kecil tadi..usrah.

Bentuk keluarga anda sendiri.. ya,keluarga yang semuanya lelaki.

Jalinkan ukhuwwah islamiyah yang mantap

Saling tegur menegur..saling bermujahadah menjadi lelaki yang BENAR-BENAR KUAT

Dan kami akan memanggil anda ikhwah..

Da’i di jalan Allah

Soleh wa mosleh

Selamat bermujahadah

wassalam,

Dari seorang muzakkirah

p/s: Saya bukan anti-lelaki ya.. hanya berpesan-pesan dengan kebenaran dan kesabaran..

Moga bermanfaat iAllah

(dipetik dari aizadiha.blogdrive.com)

2 comments:

  1. salam.

    wah. kamu sangat garang hehe~

    tapi banyak input la sebenarnya post ni, tahniah dan thanks.

    hm..sebenarnya lelaki zaman sekarang ni amatlah susah nak cari yang betol2 yang kamu cakap tu, yang terlalu bergantung pada wanita banyak lah, bergantung pada duit lagi banyak, sampai sanggup berhenti kerja pon ada sebab gaji isteri RM30,000 sebulan (ambil kesempatan mahu duduk saja kat umah), itu belom masuk lagi la bab bimbing dari segi ilmu dan agama, memang sangat tak kuat macam yang kamu katakan tu.

    susah sebenarnya bila masuk topik mengubah orang, sebab semua dah tahu untuk sesuatu itu berubah perlu la mengubah diri sendiri dulu, baru benda lain akan turut berubah sekali, maka berubah ini akan melibatkan hati, dan jika melibatkan hati ia sesuatu yang sangat rumit.

    hm..susah..susah..

    ReplyDelete
  2. wasalam,

    rumit, susah.. tapi x musahil. selamat bmujahadah.


    p/s : dimana dicari pemuda kahfi ?

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts with Thumbnails
Loading...
Powered by Blogger.